sâmbătă, 13 decembrie 2008

Paul Strand - calatorul neobosit



Paul Strand e un nume legendar in istoria fotografiei. E unul dintre cei citiva fotografi americani care au reusit sa schimbe definitiv statutul fotografiei, la inceputul secolului 20, transformindu-l din mestesug in arta. A inceput sa-si arate fotografiile in jurul anului 1915. Ele nu prea semanau cu ce era obisnuita lumea sa vada pina atunci. Imaginile lui erau reale, precise si clare, cu o geometrie vibranta si cu mesaj social bine definit. Fotografia lui a deschis drumul unor prefaceri majore in domeniul vizual. Implicat atit in imagine, cit si in film, Paul Strand a reusit, in cei 60 de ani de creatie, sa ne imbagateasca prin calitatea si mesajul fotografiilor sale. A fotografiat urbanul american, dar a pus si bazele fotografiei abstracte sau semi abstracte. A plecat apoi in Europa, unde si-a trait ultimii 27 de ani din viata (din 1949 pina in 1976) si unde a avut o cariera prolifica: 6 carti de fotografie si numeroase calatorii in diverse zone ale Europei si in Africa. Paul Strand a cautat, la plecarea din America, locul ideal unde sa poata crea si unde sa poata intelege sensurile majore ale existentei sale. Nu a ales un mare oras european, ci un sat din Franta. De acolo a pornit in calatoriile ce au stat la baza cartilor publicate, acolo au fost create marile lui fotografii.

Am ramas surprins, acum citeva zile, rasfoind o carte cu fotografiile sale, sa gasesc doua imagini facute in Romania. Paul Strand a venit in tara de doua ori, in 1960 si in 1967. Imaginile facute in Romania, din albumul Paul Strand, Masters Of Protography (Aperture), sint facute la Tilisca, de Ziua Mortilor si la Rucar. In prima, un grup de tarani, in costume nationale, barbati si femei, intr-o zi ploioasa, asista la slujba din cimitirul satului. Citiva oameni il privesc cu mare curiozitate, ceilalti se uita intr-un punct fix, probabil inspre preot, o femeie mai tinara zimbeste.
A doua fotografie surprinde o pereche de tineri, probabil sot si sotie, la Rucar, intr-o zi la fel de mohorita. Cei doi stau in fata unui gard. Priviri simple, emotionate. Tinerii sint imbracati ca de sarbatoare: el, cu o haina buna si camasa, ea in costum national. In spate, prin ceata, se vede o gradina cu pasune si o casa simpla, acoperita cu sindrila. Peisaj romanesc autentic. Oameni simpli. Imagini care dainuie.

Mi-ar placea sa aflu mai multe despre calatoria lui Paul Strand in Romania. Internetul nu "spune" prea multe, din pacate.